Een ogenblik geduld a.u.b.

Bronnen

Top 10 (+/-)

Demografie

bronnen van de demografische indicatoren

Economie

bronnen van de economische indicatoren

Omgeving

bronnen van de omgevingsindicatoren

Bedrijvenstructuur en Bedrijvendynamiek (Totaal en ZZP)

Bron: Handelsregister Kamer van Koophandel

Selecties (totaal):

  • economisch actieve bedrijven
  • hoofdvestigingen
  • hoofdvestigingen=ondernemingen=bedrijven zijn de standen per 1-1-jjjj (2015 tm 2019)
  • start, stop en aanwas zijn jaarcijfers = optelsom 4 kwartalen (2014 tm 2018)

 

Selecties (ZZP):

  • economisch actieve bedrijven
  • hoofdvestigingen
  • segment zzp (c) + pz (a)
  • hoofdvestigingen=ondernemingen=bedrijven zijn de standen per 1-1-jjjj (2015 tm 2019)
  • start, stop en aanwas zijn jaarcijfers = optelsom 4 kwartalen (2014 tm 2018)

 

Toelichting ZZP
De groep ZZP bestaat uit onderstaande twee groepen:

parttime zzp’er (A)
De definitie/selectiecriteria van een parttime zzp’er:

  1. wpft=0 en wppt=1 (de parttime zzp’er heeft bij inschrijving van de onderneming aangegeven dat er 1 persoon parttime werkt (minder dan 15 uur per week)
  2. Er is sprake van een hoofdvestiging
  3. Ze hebben als rechtsvorm een eenmanszaak of besloten vennootschap
  4. Ze zijn economisch actief

 

zzp’er (C)
De definitie/selectiecriteria van een zelfstandige zonder personeel:

  1. wpft=1 en wppt=0 (de zelfstandig zonder personeel bedrijven hebben bij de inschrijving van de onderneming aangegeven dat er 1 persoon full-time werkt (15 uur of meer per week)
  2. Er is sprake van een hoofdvestiging
  3. Ze hebben als rechtsvorm een eenmanszaak of besloten vennootschap
  4. Ze zijn economisch actief

 

Winkelgebieden

Verkooppunten

Bron: Locatus

 

  • Filialiseringsgraad in percentage;
  • Aantal verkooppunten leegstand;
  • Aantal M² winkelverkoopvloeroppervlakte leegstand;
  • Aantal verkooppunten dagelijks aanbod;
  • Aantal M² winkelverkoopvloeroppervlakte dagelijks aanbod;
  • Aantal verkooppunten niet-dagelijks aanbod;
  • Aantal M² winkelverkoopvloeroppervlakte niet-dagelijks aanbod;
  • Aantal verkooppunten Cultuur;
  • Aantal verkooppunten Horeca;
  • Aantal M² winkelverkoopvloeroppervlakte Horeca
  • Filialiseringsgraad Horeca in percentage
  • Aantal verkooppunten Ontspanning.

 

Jaren: 2019 en 2016

Bedrijvenstructuur en Bedrijvendynamiek

Bron: Handelsregister KVK (voor een nadere toelichting zie 'Bedrijvenstructuur en Bedrijvendynamiek (Totaal en ZZP)')

Winkelgebiedtyperingen (bron: Locatus)

overzicht van de winkelgebiedstypen

* Selectie Kernverzorgend centrum groot: >= 120 verkooppunten

** Selectie Speciale winkelgebieden en Grootschalige concentratie: >= 100 verkooppunten of >= 30.000 wvo

Binnenstad: meer dan 400 winkels
In feite gaat het hier om de top-17 winkelgebieden van Nederland, waarvan de binnensteden van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen en Maastricht een onderdeel vormen.

Hoofdwinkelgebied Groot: 200-400 winkels
Een hoofdwinkelcentrum is het grootste winkelgebied in de woonplaats. Het aantal verkooppunten in de detailhandel bedraagt 200 tot 400 winkels. Voorbeelden zijn Bussum - centrum of Delft-centrum.

Hoofdwinkelgebied Klein: 100-200 winkels
Een hoofdwinkelcentrum is het grootste winkelgebied in de woonplaats. Het aantal verkooppunten in de detailhandel bedraagt 100 tot 200 winkels. Voorbeelden zijn Franeker- centrum of Putten-centrum.

Kernverzorgend winkelgebied Groot: 50-100 winkels
Een kernverzorgende centrum groot is het grootste winkelgebied in een woonplaats. Het gaat hier om centra met minder dan 100, maar meer dan 50 winkels in de detailhandel.

Stadsdeelcentrum: meer dan 50 winkels
Een stadsdeelcentrum is altijd een aanvulling op een binnenstad of een hoofdwinkelcentrum. Bovendien is hier het merendeel van het centrum planmatig ontwikkeld. Voorbeelden van stadsdeelcentra zijn Amsterdam- Osdorpplein of Nijmegen-Dukenburg.

Grootschalige concentratie
Concentratie van 5 of meer verkooppunten in de detailhandel met een gemiddeld winkelverkoopvloeroppervlak per winkel van minimaal 500 m2. Het aanbod moet minimaal voor 50% doelgericht zijn. Dit betekent dat minimaal de helft van het winkelverkoop- vloeroppervlak van het betreffende winkelgebied zich richt op de branches "dier en plant", "bruin- en witgoed", "fietsen- en autoaccessoires", "doe- het-zelf" of "wonen".

Speciaal winkelgebied
Winkelgebieden die niet tot een van de voorgaande categorieën behoren, worden aangemerkt als speciaal winkelgebied. Veelal zijn dit winkelgebieden rondom een station of winkelgebieden met een speciaal thema. Designer Outlet Center in Roermond, Stationsplein Breda en Luchthaven Schiphol zijn bijvoorbeeld in deze categorie opgenomen.

Bedrijventerreinen

 

  • Selectiebestand van 2.069 bedrijventerreinen: minimaal 10 vestigingen én 100 banen.
  • Aantal banen onderverdeeld naar 15 KVK-sectoren per bedrijventerrein 2018 en 2014. Bron: LISA
  • Bedrijvenstructuur en Bedrijvendynamiek Bron: Handelsregister KVK (voor een nadere toelichting zie 'Bedrijvenstructuur en Bedrijvendynamiek (Totaal en ZZP)'.

 

KVK, 14 november 2019